Колко тежат различните ресори
Вече се очерта, че ГЕРБ иска да задържи с голяма степен на сигурност следните министерства: финансите, МВР, регионалното развитие, здравеопазването, транспорта, външните работи и най-вероятно – и правосъдието. ГЕРБ сигурно ще продължи да управлява и европейските пари. Най-голямата партия ще държи и на земеделието, където се постигнаха успехи при предишното ѝ правителство. ГЕРБ най-вероятно ще иска да задържи и образованието, защото едно от основните предизборни обещания е
да се повишат
съществено
учителските
заплати
Но там все пак може да се търси някакво разделяне на управлението с патриотите. Вероятно Бойко Борисов ще държи и на министерството на младежта и спорта.
Вероятно патриотите ще получат отбраната, опазването на околната среда, енергетиката, икономиката, културата. За енергетиката, изглежда, ще има трудни преговори с ГЕРБ кой да е министър. Твърди се, че има вероятност патриотите да получат вицепремиерско място без ресор. Не са много вероятни, но е възможно да се направят преговори за туризма и даже за правосъдието. Всъщност в България постът на министър-председателя плюс министерствата на финансите, на вътрешните работи и на регионалното развитие имат
по-голяма
важност от
всички други
министерства,
взети заедно
Неколкократно в “24 часа” преди години писах за необходимостта да се обособят министерства на енергетиката и на туризма. ГЕРБ правилно ги отделиха в отделни министерства и това доведе до положителни резултати. Но има логика “младежта” да се извади от министерството на спорта и да отиде в министерството на образованието. Спортът е за всички възрасти. А професионалният спорт, изискващ най-сериозно държавно финансиране, е само за малка част от младите хора. Докато образованието и младежта са неделимо свързани.
Вероятно Борисов ще гласува пак нарастващо доверие на нежната половина сред министрите. Жените средностатистически са и по-лоялната част от човечеството.
Въпросът е какво трябва спешно да се промени в държавната политика и в законите, за да се доближим до цивилизованите европейски държави. Темповете ни на развитие се подобриха през 2016 г. и сме втори след Румъния. Това е безспорен успех. Но те са недостатъчни за най-слабо развитата държава в съюза. Естествено, че в образованието е крайно време да се вдигнат съществено заплатите на учителите. Но по-важно е да се въведе много по-голяма обвързаност с резултатите от труда им, а не всички учители да получават приблизително еднакво. Крайно време е да се сложи край на използването на много учебници по един предмет. Така се намалява и качеството, а и се генерира неконтролируема корупция сред директорите, които на практика решават кой учебник да се използва. В здравеопазването няма да се спре източването на пари от здравната каса, докато тя на практика представлява един държавен орган. За да се следи как се харчат парите от здравни осигуровки, трябва да има само
три частни
здравни каси,
отговарящи на високи критерии, които ще си следят как се харчи всяка стотинка. Работещите в държавната здравна каса няма как да имат това за цел. Цените на мобилните телефони рязко паднаха, когато се появи и третият мобилен оператор. Дотогава бяха най-високите в Европа. Ако правителството го е страх да отиде към утвърдените в света пазарни механизми в здравеопазването, по-добре да върне стария модел, където държавата контролира всичко и няма здравна каса. За 12 г. парите за здравеопазване са нараснали в пъти, а качеството - не. Просто парите се точат. Време е да се въведе електронната здравна карта, електронното досие на всеки пациент и електронната рецепта. Софтуер по света има колкото искате и даже могат да ни го подарят.
Не знам защо в България се счита, че повечето на брой полицаи вършат повече работа. Работа върши добре платеният и добре екипиран полицай, който може да ползва и добра експертиза. Нужни са и много повече камери за наблюдение. България е на едно от първите места в Европа и по брой полицаи, и по брой охранители на човек от населението. Ефективно ще е тези охранители да имат повече правомощия, когато трябва да защитят от посегателство охраняваното от тях имущество. А не да не смеят да използват ефективни средства за защита.
Що се отнася до малките населени места – естествено, трябва да се засили полицейското присъствие. Но е блъф как може да се осигури полицай във всяко село и паланка. Там следва да се мисли за внимателен подбор по точни критерии за организиране на доброволни отряди, които да се занимават с охраната и на хората, и на имуществото.
Една от първите стъпки на новото правителство би трябвало да е намаляването на задушаващата бизнеса административна тежест. Кога реално и осезателно ще се ограничи броят на разрешителните режими? Да откриеш даже малък завод, все още е ходене по мъките, свързано с безкрайно бавене и изнудване.
Защо например в икономическата зона около Пловдив се инвестира толкова много. Ами защото хората са направили организация да се справят с цялата бюрокрация и да дадат на инвеститорите бърз положителен резултат. Ами нека държавата да вземе мерки това да стане навсякъде. Има много начини за това. Най-лесният е за много от разрешенията за бизнеса да се въведе по много по-ефективен начин мълчаливото съгласие, т.е. непроизнасянето в срок на администрацията да означава, че е удовлетворила искането на бизнеса. То и сега има такава възможност за лицензионните режими. Но тя се реализира по толкова сложен начин, че на практика не се използва. Поради това нека в министерството на правосъдието да помислят спешно за промени в АПК и да не разчитат, че държавните служители ще им свършат работата. Съвсем невинаги е подходящо забавата на администрацията да се счита за мълчаливо съгласие. Поради това спешно е необходимо при забавяне на администрацията да следват големи глоби.
Необходимо е да се прояви воля за намаляване поне на корупцията в средните ешелони на администрацията до приемливи нива. Не може инспектори в ХЕИ масово срещу примерно 250 лв. да спират да тормозят примерно едно малко кафене. Не е никаква опасност за депутатите и другите висши служители да се приеме вкараният още в миналия парламент законопроект, който
премахва
провокацията
към подкуп като
престъпление
и допуска да се използват агенти под прикритие. Комисията за борба с корупцията го одобри и нещата спряха дотам. Агентите под прикритие са ефективни само при средните и ниските нива на администрацията.
Спешни са промените в НПК. Безумно е съдът да връща по няколко пъти делата на прокуратурата и така да изтичат давностните срокове. Съдът трябва да правораздава, а не да върши основна работа на една от страните по делото. Едновременно с това следва да се уреди, че повишаването на магистратите ще зависи изцяло от обективен критерий – процент и брой на потвърдените дела от горната инстанция за съдиите, и процент и брой на спечелените дела за прокурорите, които се занимават с определен вид престъпления.
Задръстването на съдебната система с дела отчайва и инвеститорите, и гражданите. Достъпът до върховните съдилища на всеки, без сериозни критерии за такъв достъп, води на практика до съществена липса на правосъдие. Защото един задръстен от дела върховен съд не може да уеднакви практиката си и така за гражданите и организациите е вероятно да не получат справедливо правосъдие. Върховните съдилища трябва да имат много повече време за тълкувателни решения. Сега и двете страни по едно дело могат да си намерят съдебни решения в тяхна полза по почти всички казуси, където няма тълкувателни решения. На кого му е необходим такъв безпрепятствен достъп до противоречиво правосъдие, си остава дълбока тайна. А чуждите инвеститори избягват държави, където не може да разчиташ на правосъдие.
Не знам кога най-после ще се появят смели законодатели и ВСС, които да реорганизират съдилищата така, че да намалее натоварването в тези от тях, които са най-задръстени с дела. Прокуратурата, подкрепена от КС, вече направи сериозна крачка напред в тази насока.