Трагедията в тунел “Ечемишка” ще се повтаря

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6040742 Трагедията в тунел “Ечемишка” ще се повтаря Трагедията в тунел “Ечемишка” ще се повтаря www.24chasa.bg

А пари за поддръжка?
Справедливо е
тежките камиони
да плащат
по-високи такси

ЧУДЕСНО е да се строи, да се правят нови съоръжения. Но всяко ново съоръжение означава за него да се отделят пари за поддръжката му. А за съжаление, тази пропорционалност невинаги се спазва. Разбираемо е желанието да се построи нещо ново. Разбираема е радостта на хората да сменят бавните пътища с магистрали. Но без пари нещата за поддръжката няма как да се случат.

Иначе правила има – пътните съоръжения трябва да се проверяват 2 пъти годишно. И всеки път трябва да се изготвя технически доклад, където да се предпишат задължителните мерки за ремонт на съоръжението, за да не се допускат аварии.

Проблемът е, че детайлният преглед струва по-скъпо. Освен това не може един

тунел да не се

ремонтира

основно повече

от 30 г.

Самолетът също е съоръжение и колкото и добре да се поддържа, като остарее, вероятността от технически проблеми рязко нараства. Затова и строителните съоръжения трябва да имат основен ремонт на по-кратки интервали и това да се регламентира за различните видове съоръжения.

Станалото е трагедия и е естествено пострадалите да искат виновни и възмездие. Но все пак нека не се вманиачаваме да търсим за всеки инцидент да има конкретни виновни. При тези средства за ремонтни работи такива инциденти са възможни. И загиналите от техническа неизправност на мостове и тунели са несъпоставимо по-малко от загиналите поради всякакви други причини по пътищата. Това, което трябва да се направи, е да се увеличат парите за ремонти и да се регламентират по-чести основни ремонти в зависимост от вида на съоръжението.

Тези неща няма как да станат без пари. У нас хем се пищи до небето, като се вдига цената на винетките, хем след това се иска високо качество на пътните съоръжения.

Е, това няма как да стане. Много обществени поръчки се печелят на ниски цени и строителството няма как да е качествено, което след години избива в многобройни проблеми. Освен ако изпълнителят не се уреди с доплащане – я за подпочвени води, я за калпава почва, сякаш се строи без геоложки проучвания.

Предстои проект на АПИ за заснемане и облагане с такси на тежкотоварните автомобили –

да плащат

според

изминатите

километри

Очаква се това да доведе до рязко покачване на приходите.

Така несъмнено ще има повече пари за поддръжка на пътните съоръжения. Ами какъв е проблемът същата система да се използва и при колите. С малко повече разходи тя може да се прилага и за леките автомобили. И тогава тези, които пътуват повече, т.е. които ползват повече пътните съоръжения, ще плащат повече.

Няма ли да е справедливо? Освен това ще е справедливо колите, които тежат

над тон и

половина, да

плащат повече,

защото повреждат повече пътната настилка.

Когато има повече средства, на първо място ще има и по-качествена поддръжка. Освен това и самите съоръжения ще могат да се изграждат по-качествено. Напремур вместо обикновена ръждясваща стомана да се използва неръждаема стомана. Да се влага по-качествен и устойчив на влага бетон, много по-съвременна и трайна хидроизолация и т.н. А не както сега тунелите да са нонстоп в ремонти.

Докато не се осигурят допълнителни средства, проблемите със съоръженията – тунели, мостове и прочее ще продължават. И ще продължава да има злополуки.

Всъщност проблемът далеч не е само със съоръженията по пътищата. Много по-тежко е положението в градовете. Поради изгнилите или затлачени стрехи, улуци, водостоци и други през зимата се образуват големи висулки и цели ледени блокове, които са заплаха и за хората, и за колите.

Често падат парчета облицовка или мазилка от сградите. Колко неработещи фонтани и други съоръжения в градовете има, защото се заделят пари за изграждането им, а след това се забравя да се предвидят пари за поддръжката им. Нормативната уредба трябва да е безкомпромисна – ако се строи нещо, трябва да се заделят допълнително и непрекъснато и средства за поддръжката му. И това трябва да важи за всички – и за държавата, и за общините, и за фирмите, и за гражданите.

Ако някой не

може да си

поддържа

сградата

и тя е опасна за хората, то общината трябва да събере принудително средствата от собствениците. Ако някой не може да плати – тогава трябва да се вземат мерки той да отиде да живее в жилище, което е в състояние да поддържа. Не може масово хора да са безотговорни и да чакат на общината или държавата, т.е. на останалите граждани. Собствеността е и отговорност, и въпрос на възможности. И това трябва най-сетне да се разбере – както са го разбрали във всички цивилизовани страни.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Лично мнение

Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,

Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини

Срутеният виадукт в Генуа днес се превръща в емблема на италианския застой МАГИСТРАЛИТЕ и виадуктите са емблема на италианската модернизация през 20-те години. По замисъл магистралите въплъщават гордостта на нацията и са изблик на волята й за модернизация. Свързват индустриалните и аграрните центрове в северната част на страната с пазарите отвъд

Валери Симеонов: Ето 8 факти и обстоятелства, които опровергават депутата Сидеров

Вицепремиерът Валери Симеонов отговори на атаката на Волен Сидеров във фейсбук. По повод изявленията на народния представител Волен Сидеров пред медии, направени на 14.8.2018 г. в Бургас, след като изисках и се запознах с пълната документация по повод действията на РЗИ - Бургас, и ОД на МВР - Бургас, държа да изнеса следните факти и обстоятелства,

Патриоти с фалшиви знамена

Защо Сидеров и Симеонов се карат пред цялата държава като разтрогната брачна двойка ТЪКМО се бяхме умислили над идеята на Красимир Каракачанов да внесе закон за фалшивите новини и не щеш ли, самият войвода изпадна в неистинска ситуация. На фона на лаещите скандали между Волен Сидеров и Валери Симеонов той излезе да обяснява пред стълбището на

Коментар на седмицата №3: Как козата на баба Дора изяде битата баба Митка

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 77 000 прочитания. Или защо никой не протестира и не отрази побоя в село Септемврийци ЕДНА коза срещу една баба. И тотална загуба за човека. Покрай стадото на баба Дора, която стигна дори до фалшивите новини. Цяла България тръпнеше за новини от стадото.

Коментар на седмицата №3: Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 11 404 прочитания: Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Лично мнение

Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер създаде и утвърди ролята на САЩ като свръхвелика сила. Той не смята за необходимо да си припомня,

Кой не иска още едни 1 млрд. лв. в хазната

Странно е вицепремиер да се обявява против закон за правила при горивата, след като сивият сектор е 30% СЛЕДЕЙКИ дебатите около новия закон за горивата, човек може да остане с впечатлението, че държавата е силно разколебана в желанието си да вземе още един млрд. лв. годишно като приход в хазната. А когато това колебание идва от вицепремиер,

Колко струва животът на човек с увреждания?

Битката е солидарна - за всички групи. По конвенцията на ООН България е длъжна да осигури 20 млрд. лева ИВАН ЛЮБЕНОВ, Обединение на социалните работници ПОЗВОЛЯВАМ си да направя бърз анализ от позицията на човек с увреждане, нуждаещ се от лична помощ, но и като експерт в социална сфера от повече от 20 г.

Турция и Русия - голямата разлика

Икономическият национализъм ще е в основата на опита на Ердоган да укрепи властта си НЕ ОТПИСВАЙТЕ Турция. И не сравнявайте дефектната ѝ демокрация с Русия. Разликата е сериозна. Турция е дълбоко разделена страна и това разделение, макар и не както ни се иска на нас и далеч не по най-справедливия начин, се отрази в изборите.

ТЕЛК да не включва само водещото заболяване

С оценка, основана вече само на целта икономии, ние ще трябва да сме вече най-работоспособните, иначе губим пенсията си ЙОРДАНКА ТОДОРОВА, председател на майките в инвалидни колички в България ХОРАТА с увреждания живеят с мизерни пенсии средно по 223 лева. Именно национално представените организации за правата им са тези,

“Антиквизацията” на Македония и тиквеният манталитет

За името на Македония България се държи зряло и сдържано ПОЗИЦИЯТА на българското правителство по последните развития на проблема за името на Македония е адекватна и зряла. България има своите неотменими национални интереси, свързани с нашата съседка Република Македония, и ние сме решили да защитаваме тези интереси в отговорно съгласие с

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber