Пак ще се дават пари на пътните
полицаи - по-рядко, но по повече
Голяма новина беше – сниман бил катаджия как взема пари! Да се смее ли човек, да плаче ли. Някой да познава катаджия, който не взема пари? Нека да го кажат, пък да му направим един паметник. Може и дечицата след това и цветя да му поставят.
Мислите, че е лесно да се стане катаджия. Опитайте и ще разберете, че това е почти толкова трудно, колкото да станеш митничар. Или трябват железни връзки, или голяма сума. Защо ли? Защото съвсем не само един катаджия взема пари. Нещастният човек, който заснеха да прибира парите! Ще стане изкупителна жертва на всички катаджии. Нещо като Исус Христос на катаджиите. Може би това ще е началото на ново религиозно течение сред тях - един от тях е жертван, за да изкупи вината на всички. Естествено, че от една година КАТ не е успял да хване нито един свой служител с подкуп. Вероятно няма и да хване.
Защото
урокът е взет и
сега всичко се
прави много
по-внимателно
Не че и преди това се хващаха катаджии.
Въпреки това надежда има. И за шофьорите, и за катаджиите. Защо за шофьорите? Защото сега все пак се въведоха мобилни камери, които снимат номерата на колите и катаджиите са принудени кротко да си стоят в колите. Освен това катаджиите трябва да са много по-внимателни като вземат пари. Например парите трябва да се сложат в папчицата с документи, откъдето те внимателно и незабележимо за камера, се прибират.
Надежда има и за катаджиите. На първо място отпадна изискването за пълен видео и аудио запис на всяка проверка. Отпадна, защото катаджиите в знак на протест срещу посегателството върху доходите им от пари на ръка просто спряха проверките. Естествено, нарушенията се вдигнаха и властта се съобрази с изконните нужди на проверяващите. Освен това се предвиждат нормативни промени, които ще вдигнат рязко санкциите. Нали се досещате, че това ще доведе до рязко вдигане на размера на парите, които се дават на ръка. Размерът на санкциите и плащането на ръка са като скачени съдове.
Може ли да се излезе от този порочен кръг. Може, ама няма да стане. Все пак - как може да се излезе? На първо място с поставянето на много повече стационарни и мобилни камери за засичане на превишената скорост, съчетано със завишени санкции за превишена скорост, включително със санкции от рода на
еднодневно
задържане в
поделенията на
МВР,
сваляне на номера за определен период от време, глоби, които да са пропорционални на стойността на автомобила. Освен това би следвало на кръстовищата, натоварени пешеходни пътеки и местата с най-много нарушения да се поставят също камери, които да записват. Естествено, че не е възможно тези камери да бъдат наблюдавани непрекъснато. Но може периодично да се наблюдават по случайна поредност за определено време и нарушителите да се санкционират въз основа на записаните нарушения – т.е. без пряк досег с катаджия. Освен това, когато стане произшествие, записът по недвусмислен начин ще показва кой е виновен, което ще спестява много усилия, неправомерно въздействие и разходи по разследването. Всички тези стационарни и мобилни камери са чудесна инвестиция, която много бързо се изплаща, а след това носи чудесна печалба за държавата. Едновременно с това произшествията рязко намаляват.
Чудесно е да се въведе видео и аудио запис на проверките от катаджиите. Но ако не искаме те отново да бойкотират тази мярка, необходимо е да се уреди катаджиите да получават
осезаемо
по-висок процент
от събраните
глоби
Много ефективна мярка срещу даването на пари на ръка би било да се декриминализира “провокацията към подкуп” и да стане възможно служител под прикритие да провокира и лови катаджиите, като им предлага белязани пари и заснема даването им.
Служителят под прикритие представлява вид Специално разузнавателно средство, регламентирано в закона.
Разбира се най-ефективната мярка е преминаването през детектор на лъжата. Но ако това се въведе, ще трябва да бъдат отстранени всички катаджии. Поради това държавата, когато назначава нови кадри в КАТ, трябва да изисква те да преминават периодично през детектор на лъжата.
Ако се провалят първия път, ще минават за сигурност още веднъж, но на друг полиграф. Така постепенно може да бъде подменен кадровият състав, който сега е неспасяем. И тази неспасяемост е разбираема - хората не са станали катаджии, за да се спазва законът. А както казват и те – имат семейства да хранят – за разлика от други “ощетени” полицаи, които са се загрижили за 20-те заплати при пенсиониране.
Бездействието на КАТ е фрапиращо. Например навсякъде са спрели или паркирали автомобили на забранени за спиране и паркиране места. Примерно по бул. “Патриарх Евтимий” в София има непрекъснато спрели автомобили освен редовно паркираните.
Така от 4 ленти остават само 2 за движение. При входа на Южния парк в края на бул. “Витоша” вечер масово има паркирани автомобили, въпреки че даже спирането е забранено.
По бул. “Арсеналски” покрай Южния парк колите са паркирани и от забранената за паркиране страна и правят невъзможно движението в двете посоки. По огромен брой улици, където няма синя и зелена зона, колите не само че са паркирани от двете страни на улицата, но са заели и тротоарите и пешеходците трябва да се движат по пътното платно. Естествено, и общината е длъжник, защото не строи паркинги. А и градоустройствените изисквания не са адекватни към това, че голяма част от семействата имат по 2 коли, а в сградите не се предвиждат толкова места за паркиране.
И така е почти във всяко едно отношение на спазването на Закона за движение по пътищата. Да не говорим, че сума ти коли пушат като малки тецове, но не е известен случай такава кола да се спира.