Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха

https://www.24chasa.bg/avto/article/6984630 Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха www.24chasa.bg
26 юли 2018 г. Последната публична снимка на Маркионе по време на предаване на джипове на италианските карабинери. СНИМКИ: РОЙТЕРС И FIAT

Eдин от най-емблематичните автомобилни мениджъри на XXI век - Серджо Маркионе, почина след кратко боледуване в университетската клиника в Цюрих. 66-годишният италианец в продължение на 14 години ръководеше гиганта FIAT и го спаси по време на кризата от фалит.

Допреди месец нищо не предвещаваше трагедията с Маркионе. Преди да влезе в швейцарската болница за рутинна операция на рамото, на 25 юни, топмениджърът връчи ключовете на италиански карабинери на полицейски джипове в края на юни в Рим. Точно след месец почина.

Имах честта да се запозная лично с Маркионе. Срещата на 4 очи стана съвсем случайна, на грандиозно автомобилно събитие - на третата генерация на Fiat Punto на древния олимпийски стадион в италианската столица. Тогава още пушех и се оказах случайно сам с боса на FIAT в “палатката”, определена за пушачи. Въпреки че времето бе топло, Маркионе бе облечен с неизменния си черен пуловер. С проницателен поглед изпод очилата си

ме попита откъде

съм и дали е хубава

пурата, която току-що

бях запалил

След като разбра, че съм от България, сподели, че много е слушал за морските и планинските ни курорти и съжалява, че още не ги е посетил. Пошегува се, че 200 дни от годината прекарва по самолетите, а после краткият ни разговор продължи на тема пури. През това време около нас се бяха насъбрали една дузина местни журналисти, които ни гледаха с отворени усти. После ми разказаха, че Маркионе почти никога не говори с репортери извън официалните пресконференции. Може би, защото бях от България и не го разпитвах, как ще реагират синдикатите на поредните планове за съкращения...

Маркионе бе известен с чепатия си и твърд характер, но и със страстта си към цигарите и пурите. Оказа се, че пушенето е убило човека, който спаси FIAT. Болките в рамото са били от рак на белите дробове... До последно със Серджо са били бившата му съпруга Орландина, настоящата Мануела и двамата вече големи синове - Алесио и Джонован.

Приживе Маркионе е познат на бизнес партньорите си като човека с 6-те мобилни телефона, който живее предимно в самолета. Разкъсван между Торино и Детройт, мениджърът успя да заслужи доверието на акционерите, връщайки FIAT на печалба и осъществявайки сливане на италианския концерн с Chrysler. В Италия му казваха il Dottore (доктора), а в САЩ просто The Boss.

Относно странния за топмениджър от неговия ранг

стил на обличане

със синя риза, черен

панталон и пуловер, Маркионе обяснява така: “Ако се обличам всеки път с различни дрехи, сутрин ще губя поне по три минути в чудене какво да сложа. Защо да губя тези три минути?”

Маркионе е роден в Киети, район Абруцо, Италия. Баща му е войник в Истрия, където се среща с бъдещата си съпруга. Дядото на Маркионе, Джакомо, е убит през септември 1943 г. от югославските партизани край Барбан в Истрия, а чичо му Джузепе е бил ликвидиран от нацистите през същата година. През 1945 г., когато районът е зает от югославската армия, родителите на Маркионе се преместват в Абруцо , където се е родил Серджо.

На 13-годишна възраст Маркионе емигрира със семейството си в Торонто. Затова Серджо има двойно канадско и италианско гражданство и говори английски, френски и италиански.

Маркионе има

дипломи

за счетоводител

и адвокат от престижни университети.

От 1983 до 1985 г. работи като счетоводител и данъчен специалист в Deloitte&Touche в Канада. От 1985 до 1988 г. е директор “Корпоративно развитие” в групата “Лоусън Мардън” в Торонто. През 1989 г. се премества в Glenex Industries, където работи две години като изпълнителен вицепрезидент.

От 1990 до 1992 г. той е бил вицепрезидент по финансите и главен финансов директор на компанията Acklands. От 1994 до 2000 г. работи в Algroup със седалище в Цюрих, където става главен изпълнителен директор през 1997 г. След това заема ръководството на Lonza Group в Базел. През февруари 2002 г. става главен изпълнителен директор и управляващ директор на SGS SA в Женева, където през март 2006 г. е назначен за председател. Маркионе е избран за независим член на борда на директорите на FIAT през май 2003 г., където само след година е назначен за главен изпълнителен директор.

Италианецът с канадски паспорт пое ръководството на торинската компания, когато бе на път да фалира. Десет години по-късно Маркионе изкова сделката за цялостното придобиване на изпадналия в криза американски конкурент Chrysler.

Автомобилният бос, който е бил забелязан с костюм и вратовръзка за последно през 2007-а, е с американски стил на управление. самият той приживе признава, че “сърцето му е италианско, но мисленето по американски”. Единственото,

което има значение

за него, са

финансовите

резултати

Ако те на са налице, ще бъдете уволнен. Маркионе е доста безмилостен. Когато Маркионе поема компанията, буквално изхвърля един от управителите за броени часове. Егото му е много голямо и понякога хората, които са имали противоречия с него, са били уволнявани.

Преди 4 години след “челен сблъсък” идеите за развитие на Ferrari от компанията бе освободен след четвърт век начело не кой да е, а “недосегаемият” Лука ди Монтедземоло.

Маркионе беше смятан за визионер, но и за труден партньор при преговорите със синдикатите и във Формула 1. Така или иначе смъртта му от много хора в Италия се определя като края на една епоха.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

Премиера за България на Audi Q8

Новият Audi Q8 бе представен пред 500 гости, сред които клиенти, любители на марката, партньори и медии в Интер Експо Център, с интерактивна демонстрация. Инсталацията бе основана на научното разбиране за измеренията и в частност за „осмото“ - съвкупност от всички възможности, съществуващи във всички измерения.

21 процента ръст на продажбите на нови коли у нас

Според последните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) регистрираните нови леки коли през първите осем месеца у нас са 23 685. Това е ръст от 21,1%, което е пети най-висок резултат в Европа. Лидери по този показател са Румъния (+47.2%), Литва (+32.2%) и Унгария (+31%).

Революционна електрическа BG кола с 3 размера на купето

снователят на българската автомобилна компания SIN Cars Росен Даскалов разкри първите подробности за изцяло новата разработка за градска мобилност, наречена Sin L City.Eлектрическият автомобил представлява многофункционална концепция с модулна тръбна конструкция, която може да бъде персонализирана според клиентското предпочитание в три основни

Новото BMW X5 дойде в България

Далеч преди официалната пазарна премиера през ноември, новото BMW X5 е вече в България. Изцяло новото поколение на култовия кросоувър прави своята предпремиера в известен столичен мол и ще бъде показан на потенциалните клиенти на специално ВИП събитие. Колата вече може да се поръчва в дилърствата на баварската марка у нас.

Renault обедини БГ пазара с този на Румъния и Молдова

От септември Renault създава нов клъстър Югоизточна Европа, който обединява търговската дейност на България, Молдова и Румъния. Генерален мениджър на клъстъра е Хаким Бутера, който до момента заемаше поста Генерален мениджър на Румъния. Хаким Бутера е с алжирската националност и има над 15 години опит в търговския бизнес.

Късметлията Георги Казаков спечели мотор Harley Davidson от играта на МЕТРО

Георги Казаков от Велико Търново спечели мотор Harley Davidson от играта на МЕТРО Кеш енд Кери. Играта се проведе от 26 юли до 22 август, а финалното теглене беше на 23 август. В присъствието на комисия бяха изтеглени трима печеливши.Георги Казаков спечели голямата наградa – мотор Harley Davidson Street Rod 750,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Мениджърите във "Фолксваген" ще се возят на електромобили

Германският автомобилопроизводител Фолксваген (Volkswagen) възнамерява да увеличи броя на електрическите и хибридните коли в служебния си автопарк. Това пише днес вестник "Велт", цитиран от ДПА, предаде БТА. Според публикацията, позоваваща се на източници от компанията, след "значително увеличение" делът на електромобилите и хибридите сред 20-те

Тест на кабриото Mini Cooper S: Горещ вятър

За едни класическите кабриолети са отживелица, за други - мечтата на живота. Факт е, че годините на кросоувърите от всякакъв вид и размери, колите без покрив все повече намаляват. Това обаче не значи, че губят от чара си. Обновеният вариант на кабриолета на Mini Cooper е един от малкото автомобили в света,

Електрическа кола на “Калашников” ще конкурира “Тесла” (Обзор)

За първи път “Калашников” представи електрически мотоциклет и два автомобила, предназначени за цивилни граждани. Това се случи на международния военнотехнически форум “Армия-2018” в Москва. Според “Калашников Медиа” мотоциклетът и автомобилът са лесни за управление и изискват минимална техническа поддръжка.

"Калашников" представи прототип на електрически автомобил (Видео)

Руският концерн "Калашников" представи прототип на електрически автомобил, който има амбицията да се конкурира с американския "Тесла", съобщи Нова телевизия. Любопитното при руския аналог е, че е създаден на базата на емблематичния съветски модел 'Иж" - комби, макар и много да го определят като електрически "Москвич".

В Испания вече продават летяща кола

Испания вече продават сериен вариант на летящ автомобил на компанията PAL-V, която през март на салона в Женева направи публичен дебют. На изложението малцина от присъстващите повярваха на уверенията на шефовете на холандската фирма, че хвърчащата кола ще се движи по пътищата и във въздуха от началото на 2019 г.

Лондонско-китайско електрическо такси превзема Европа

овата версия на прочутите лондонски таксита с електрически мотор бавно, но сигурно превзема и страните в Западна Европа. Екологичните автомобили, които всъщност са хибриди заради наличието и на малък бензинов двигател, се произвеждат от компанията LEVC (London Electric Vehicle Company), която пък е собственост на китайския гигант Geely.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber