Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая

https://www.24chasa.bg/avto/article/6964562 Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая www.24chasa.bg

лед като фалира в началото на април, японският производител на въздушни възглавници Takata бе продаден на китайско-американската компания Key Safety Systems. Така завърши един от най-срамните и широкомащабни скандали в историята на световната автомобилна индустрия, в резултат на което много хора загубиха живота си.

От 2008 г. насам заради дефектните японски възглавници 14 шофьори умряха, повече от сто бяха ранени, а камион, превозващ части за тях, експлодира в Тексас, като само един човек по чудо при инцидента бе убит. Преди това, когато никой нямаше представа за проблемите на най-масовите въздушни възглавници, фабрика в Мексико пък излетя във въздуха.

Takata e създадена в Япония през 30-те години на миналия век от семейство Takada като текстилна фирма, а по време на Втората световна война произвежда парашути за военновъздушните сили. След войната, през 60-те години

започва и

производството

на предпазни

колани за бързо

разрастващата

се автомобилна

индустрия

Един от най-големите клиенти е Honda, която настоявала компанията да започне да произвежда и еърбегове. Първоначално босът Юширо Такада бил против това с пророческите си думи: “Ако нещо се обърка, ще фалираме. Прекалено опасно е да започваме.” Той обаче се оттегля от ръководството на фирмата и през 1988 г. компанията пуска първите си въздушни възглавници. Това става в изключително подходящо време - няколко месеца преди да станат задължителни във всяка американска кола.

Как от спасително устройство еърбегът се превърна в източник на смъртна опасност? Светът има пет големи производителя на въздушни възглавници и всички работят на един и същи принцип, но влагат различни компоненти при надуването на еърбеговете. Сензорите в автомобила засичат, че колата има препятствие по пътя си при скорост над 20 км/ч. Специалното устройство, което измерва рязкостта на удара, определена от степента на намаляване на скоростта на движение, се нарича акселерометър и след неговите показания системата дава заповед на възглавниците по посока на удара да се надуят. Ако седалката на пътника отпред е празна, то въздушната възглавница пред нея не се задейства.

След получаването на заповедта за задействане системата за напълване на възглавницата смесва две субстанции - натриев ацид и калиев нитрат. Комбинирайки се, те дават азот, който изпълва въздушната възглавница за няколко стотни от секундата - точно в момента, когато тялото на водача тръгва напред към таблото и волана.

Какъв е проблемът при еърбезите на Takata? В случай на удар, при който се отварят въздушните възглавници, съществува риск частта, отговаряща за надуването им (т. нар. инфлатор), при възпламеняването си да предизвика вътрешно налягане, по-голямо от нормалното. Ако това се случи, има опасност корпусът на инфлатора да се счупи и през въздушната възгавница да се разпръснат метални частици в купето. Те могат да наранят сериозно и дори в най-лошия случай - да причинят смърт.

Това се е случило през 2014 г. с американката Карла Солис. През 2002-а пък жител на Хюстън се качил на своята Honda Accord, с която се ударил леко, но това не попречило на възглавницата да се задейства прекалено силно. Човекът умрял на място.

През 2014 г. от японската компания обявиха, че причината за дефектните въздушни възглавници

не е нарушение

на технологията,

а неправилно

съхранявани

химикали

за направата на възглавниците в мексиканския град Моклова. Оказва се обаче, че причината е много по-сериозна - използваният във въздушните възглавници амониев нитрат може да бъде неправилно задействан. Състоянието на веществото в крайна сметка се влошава с течение на времето, а в райони с топъл и влажен климат това става по-бързо и може да предизвика експлозия, когато се надуват еърбеговете.

Масовото отзоваване на автомобили с въздушни възглавници на Takata започва през 2013 година. Тогава едновременно четири японски автомобилни производителя (Toyota, Honda, Mazda и Nissan) обявиха изтеглянето на 3 млн. автомобила. До декември на 2014 г. общият брой на модели само на Honda заради проблеми с възглавници Takata достигна 5,4 милиона. В резултат на това се провеждат скъпи и мащабни сервизни кампании в Япония, Китай, САЩ и по целия свят.

През 2015 г. САЩ глоби Takata със 70 милиона долара. През пролетта на следващата година японското министерство на транспорта обяви изтеглянето на нови 7 милиона автомобила, оборудвани с въздушни възглавници на Takata. Междувременно най-големият купувач на въздушни възглавници Takata - Honda, обяви изтеглянето на 21 млн. автомобила.

В крайна сметка никой не може да каже с точност колко коли по света са оборудвани с възглавници на японската компания и кои от тях са потенциално опасни. От Takata обявиха, че 33 млн. са опасните възглавници. Едно е сигурно, засегнати са всички производители (в по-малка или голяма степен), както и повечето от държавите по света. Компаниите периодично продължават да привикват клиентите си доброволно в сервизите за подмяна и профилактика на въздушните възглавници.

Според американската асоциация по безопасност на движението NHTSA Takata е произвела около 40 милиона проблемни въздушни възглавници. Те са инсталирани на повече от дузина марки. На уебсайта на NHTSA може да се провери дали даден модел е оборудван с възглавниците на японската компания, като се въведе VIN кодът на колата. Същото може да направите и в България за моделите на Honda, като влезете в сайт на официалния вносител на японската марка.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

Индийски джип за 20 000 лв. със златен медал на панаира в Пловдив!

Градският SUV Mahindra KUV 100 направи дебют на панаира в Пловдив. Индийският джип бе награден със златен медал на изложението. Цената на модела тръгва от малко над 20 000 лв с ДДС. Двигателят на автомобила е бензинов Евро 6 1198 куб.см, мощноста 82 к.с., а максималният въртящ момент е 115 Нм при 3500 об/мин.

Новият C4 Cactus: уникален характер, супер комфорт и компактност

Citroen представя своето ново предложение за компактен хечбек – новия C4 Cactus. Моделът е чувствително обновен, отговаря на изискванията на сегмента по отношение на технологии и двигатели, и същевременно се отличава със своята уникалност и комфорт. Дизайнът му запазва своята дързост и модерен характер,

"Порше" - първият германски производител на коли, отказал се от дизела

"Порше" (Porsche) окончателно се отказва от дизела и така ще стане първият германски производител на автомобили, решил се на тази стъпка, обяви директорът Оливер Блуме, цитиран от Франс прес. "Повече няма да има дизел при "Порше", заяви Блуме, цитиран в неделното издание на в. "Билд". Той добави, че иска да се съсредоточи върху бензиновите и

Тест на колата с най-мощния дизелов двигател в света: BMW М 550d xdrive туринг

Преди 35 години BMW бе една от първите компании, която дръзна да въведе в премиум класа дизеловите двигатели. В наши дни баварците продължават да пишат истинска нафтова автомобилна история, вече съобразена със строгите екологични изисквания на Европейския съюз с технологиите AdBlue и Speicherat.През 1983-а супермодерното за времето си BMW 524td

Премиера за България на Audi Q8

Новият Audi Q8 бе представен пред 500 гости, сред които клиенти, любители на марката, партньори и медии в Интер Експо Център, с интерактивна демонстрация. Инсталацията бе основана на научното разбиране за измеренията и в частност за „осмото“ - съвкупност от всички възможности, съществуващи във всички измерения.

Революционна електрическа BG кола с 3 размера на купето

снователят на българската автомобилна компания SIN Cars Росен Даскалов разкри първите подробности за изцяло новата разработка за градска мобилност, наречена Sin L City.Eлектрическият автомобил представлява многофункционална концепция с модулна тръбна конструкция, която може да бъде персонализирана според клиентското предпочитание в три основни

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Новото BMW X5 дойде в България

Далеч преди официалната пазарна премиера през ноември, новото BMW X5 е вече в България. Изцяло новото поколение на култовия кросоувър прави своята предпремиера в известен столичен мол и ще бъде показан на потенциалните клиенти на специално ВИП събитие. Колата вече може да се поръчва в дилърствата на баварската марка у нас.

Renault обедини БГ пазара с този на Румъния и Молдова

От септември Renault създава нов клъстър Югоизточна Европа, който обединява търговската дейност на България, Молдова и Румъния. Генерален мениджър на клъстъра е Хаким Бутера, който до момента заемаше поста Генерален мениджър на Румъния. Хаким Бутера е с алжирската националност и има над 15 години опит в търговския бизнес.

БГ премиера на Volvo V60 (видео)

Volvo V60, чиято световна премиера се състоя по-рано тази година, е вече в България. V60 споделя SPA платформата (Scalable Product Architecture), позната от новото ХС60 и серията 90 на Volvo, чиито модели са основната движеща сила за рекордните продажби на компанията през последните няколко години. V60 на основата на SPA задава нов стандарт в

Късметлията Георги Казаков спечели мотор Harley Davidson от играта на МЕТРО

Георги Казаков от Велико Търново спечели мотор Harley Davidson от играта на МЕТРО Кеш енд Кери. Играта се проведе от 26 юли до 22 август, а финалното теглене беше на 23 август. В присъствието на комисия бяха изтеглени трима печеливши.Георги Казаков спечели голямата наградa – мотор Harley Davidson Street Rod 750,

Мениджърите във "Фолксваген" ще се возят на електромобили

Германският автомобилопроизводител Фолксваген (Volkswagen) възнамерява да увеличи броя на електрическите и хибридните коли в служебния си автопарк. Това пише днес вестник "Велт", цитиран от ДПА, предаде БТА. Според публикацията, позоваваща се на източници от компанията, след "значително увеличение" делът на електромобилите и хибридите сред 20-те

Тест на кабриото Mini Cooper S: Горещ вятър

За едни класическите кабриолети са отживелица, за други - мечтата на живота. Факт е, че годините на кросоувърите от всякакъв вид и размери, колите без покрив все повече намаляват. Това обаче не значи, че губят от чара си. Обновеният вариант на кабриолета на Mini Cooper е един от малкото автомобили в света,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber