Със спортната версия на електрическия мъник BMW i3s определено се докосваш до бъдещето, и то близкото. С нарастващата антидизелова истерия и развитието на колите на ток след няколко години предстои драстична промяна на автомобилния парк, който ще обхване първо градските возила. Единственото условие това да се случи е електрическите коли да поевтинеят и лекичко да се увеличи пробегът и да се подобри инфраструктурата на зарядните станции. Дори и сега обаче автомобили като тестовото BMW i3s вършат повече от чудесна работа при движение в “градската джунгла”, защото без проблем минават около и малко над 200 км. Освен това беемвето се различава от останалите, изглежда свежо и модерно, кара се с лекота и е пъргаво като жребче.
На всичкото отгоре с това BMW не е нужно да отделяте средства за придвижване и паркиране в центъра на София. Има десетина места в столицата, повечето при някои вериги големи супермаркети, където може да пълните батериите напълно безплатно, докато пазарувате или просто се шляете из магазина. Така направих и аз. За 20-ина минути BMW i3s успя да допълни батерията за още 80 км пробег, напълно достатъчен да се возите още 2-3 дни из града, стига да не работите като таксиметров шофьор.
Дори и да не ползвате обаче безплатните бързи зарядни станции, пак ще ви излезе с пъти по-евтино. При задръстванията в столицата BMW i3s даде среден разход на ток 18 квтч на 100 км, което “преведено на нормален език”, означава, че ако зареждате мъника от контакта,
ще ви струва
между 2 и 3 лева
100-те километра
пробег,
в зависимост дали пълненето на батерията става през деня или нощта.
При появата му през 2013 година i3 стана първият сериен автомобил в света, разработен от нулата с идеята, че ще е електромобил. Колата е уникална не само заради малкото си тегло от тон и половина, но и заради здравината на каросерията, направена от въглеродни влакна (карбон). Заради твърдостта на купето и ниско разположените под пода батерии беемвето е уникално пъргаво по тесните градски улички, а на светофара, гарантирам ви, няма кой да го бие.
BMW i3s отлепя
от място до 60 км/ч
за впечатляващите
3,7 секунди
(до 100 км/ч му отнема 6,9 сек), като имате предвид, че максималният въртящ момент от 270 Nm тук е достъпен моментално. Колата разполага с мощност на електрическия мотор от 184 коня, а максималната скорост е 160 км/ч.
Освен това новото BMW i3s е оборудвано със спортно окачване със специфични за модела пружини, амортисьори и стабилизатори. С превключвателя до шофьорската седалка може да изберете и режима Sport, който изненадващо за мен не хаби тока като ламя. Ако карате само на него, пробегът може да падне с 10-ина до 20 процента. При спортния режим се активират по-директни характеристики на педала на газта, а кормилото остава по-стегнато.
С цел генериране на повече ток при движение по инерция и при спиране колата рязко намалява скоростта, ако вдигнете крака от педала на газта,
което се равнява
на леко натискане
на спирачката в
традиционен
автомобил с ДВГ
По този начин i3s няма почти никаква инерция, с което определено трябва да се свикне.
BMW i3s е натъпкано и с най-модерни технологии, за да се повиши динамиката на управление. Става въпрос за настроения по нов начин контрол на сцеплението (ASC), което дава повече стабилност на колата при ускорение. Оптимизиран е и динамичният контрол на сцеплението (DTC), който вече е на разположение и в завоите, и при скорост над 100 км/ч.
Освен с нетрадиционния си за баварската компания дизайн BMW i3s привлича вниманието и със специално напарвените зе него тесни гуми (за пестене на ток), черните арки на калниците и ексклузивни 20-инчови алуминиеви джанти с нов дизайн.
Вътре отново са използвани в максимална степен рециклирани материали от пластмаса и дървесина. Приборното табло е заменено от малък таблет, на който излиза цялата информация. Масивният лост отдясно на волана е за управление на автоматичната скоростна кутия, като с бутон водачът може да избере дали да шофира в нормален, спортен или екологичен и екоплюс режим.
Достъпът до втория ред седалки става лесно заради липсата на средна колона и от отварящите се по посока, обратна на движението, дебели врати. Минималният багажен обем е 260 литра. При сгъване на облегалките на задните седалки мястото за товар достига 1100 литра.