По време на тестовете в Сицилия отново си дадох сметка, че кросоувърите вече превишават като нови модели нормалните леки коли. И за пореден път се запитах защо е така. Автомобилите с по-малък просвет определено имат много по-добро пътно поведение от возилата тип SUV, независимо дали разполагат с 4х4 или са "паркетни лъвове". Просто т.нар. у нас джипове имат много по-висок център на тежестта и няма как да са по-стабилни при каране в завои.
В съвременния свят обаче много малко от времето шофираме по шосета с повече виражи - 90 процента от времето колата се намира или в града, или на магистралата. Та най-вероятно това е една причината за бума на кросоувърите през последните години. Другите са, че често джипките са по-удобни - на мъжете с повече килца не им се налага да прегъват корема си като в “ниска” кола, а
жените просто се
чувстват по-сигурни
в кросоувърите като
гледат отвисоко
Да се върнем на Skoda Karoq. Компактният кросоувър на чехите на практика сменя познатия ни модел със запомнящото се име Yeti, но като дизайн, концепция и технологии няма нищо общо с него. Може би и затова от чешката компания решиха да сменят и името с малко по-сложничкото за запомняне Karoq. То идва от езика на ескимосите - то е образувано чрез комбинация от думите kaa'roq (автомобил) и ruq (стрела). Според някои думичката кaroq идва и от словосъчетанието car и rock (кола и скала), т.е. малкият всъдеход трябва да е здрав като камък.
Не се и съмнявам, че немската прецизност и чешките традиции ще са сътворили един кросоувър, който рядко ще навестява сервизите. Друго ме учуди по време на пробното шофиране. В най-южната точка на Италия повече от пътищата са даже по-калпави и от българските. Няма дупки, но въобще не се равни, а направо лавинообразни с изтъркан и грапав асфалт. Въпреки това Skoda Karoq бе стабилен и прецизен, както по завоите така и на прави участъци. А е и изключително тих, въпреки наличието на най-големия дизелов двигател под капака си. Не се усещат и никакви вибрации, каквито се забелязваха с по-големия брат - Kodiaq.
Управляемостта на шкодата по виражи се увеличава още, ако натиснете и бутончето за спортен режим. Малка е разликата дали кросоувърът ще е оборудван с нормални амортисьори или с електронно-управляеми със системата DCC (Dynamic Chassis Control), окачването за такъв тип автомобил е забележително, а "връзката" между кормилото и пътя повече от стабилна. За това влияе и наличието на 4х4 задвижване. С други думи кросоувърът се държи повече като лек автомобил на асфалта, а освен това има и отлични офроуд способности. Не е много голям, но има огромно място за краката на пътуващите отзад и достатъчно обширен багажник с обем 588 литра. Изборът на режимите и каране и шаситата са достъпни при различни нива на оборудване. При Ambition и по-високите, опционално има и избор на индивидуален режим на шофиране - Normal, Sport, Eco, Individual и Snow (само за модификациите с 4x4). Отделно имаме и режим Off-road.
Skoda Karoq се предлага с два бензинови и три дизелови двигателя. За първи път в гамата имаме и еднолитров трицилиндров бензинов агрегат със 115 коня, който заради големия интерес така и не можахме да пробваме (колегите твърдяха, че и с него всичко е окей). Другият бензинов е 1,5-литров с мощност 150 коня. Новият агрегат TSI има специална функция за деактивиране на работните цилиндри за допълнително пестене на гориво.
Най-малкият дизелов разполага със същите коне като трицилиндровия бензинов, но е 1,6-литров. Следват два двулитрови нафтови агрегата (150 к.с. и 340 Nm или 190 к.с. и 400 Nm). С най-мощния си агрегат стандартно оборудван с 4х4, който всъщност и тествахме, Karoq ускорява до 100 км/м за 7,8 сек, а максималната скорост е 211 км/ч. С изключение на най-мощния дизелов двигател, всички останали могат да бъдат поръчани с 6-степенна ръчна скоростна кутия или 7-степенна DSG.
Трябва да се отбележи също така, че
дигиталното табло
за управление се
появява за първи път при Skoda при този кросоувър, като то може да бъде програмирано в четири различни дизайна.
Karoq е богато оборудван с най-различни електронни системи за подпомагане, които следят състоянието на водача, пътните знаци и маркировката. Списъкът с опциите включва изцяло LED светлини, цифрово арматурно табло, подгряване на волана и задните седалки, няколко варианта на мултимедийната система, безжично зареждане на смартфони.
Купувачът на Skoda ще получи три нови ключа, а не два, всеки от които може да запомни конфигурацията на седящите места, климатроника и аудиосистемата. В списъка с фирмените решения Simply Clever попадат задната врата, която може да бъде отваряна със замах на крака под бронята, както и сгъваем теглич с електрическо задвижване.
Една от новите Simply Clever екстри е електрическата задна врата, която може да се отвори или затвори отвътре чрез бутон в интериора. Виртуалният педал, който отваря задната врата с леко движение на крака под задната броня, също е много практично и удобно решение.
Новост е и електрическият теглич, който се разгъва навън само когато е нужен. Автомобилът е оборудван с електромеханична паркинг спирачка, която е част от стандартното оборудване.