Градчето Берхтесгаден е разположено до самата граница с Австрия в националния парк “Берхтесгаден”, включен в списъка на ЮНЕСКО. Причината са алпийският терен и запазената флора и фауна, представена от брадати и белоглави лешояди, скални орли, диви кози, лисици и сърни. В парка обаче най-голямата туристическа атракция е вилата на диктатора Адолф Хитлер “Орлово гнездо”.
Именно в тази най-богата германска провинция Бавария Peugeot без “никакво колебание” представи модернизирания вариант на 308 - френският модел, конкурент на VW Golf.
Сред величествените Алпи имахме възможността да изпробваме “лъвчето” по безупречни планински пътища, изпъстрени с безброй виражи.
За първи път карах
и по платен път
в Германия
- частен с великолепна гледка към Залцбург и околностите.
Няма да ви убеждавам, че пежото е “по-гоуемо от голфо”, но трябва да се признае, че 308-ицата е един достоен съперник на германската легенда. Освен това според мен, Peugeot 308 е един най-красивите автомобили в сегмента, ако не е и най-готиният. Французинът от голф класа неслучайно бе избран и за кола на Европа през 2014-а.
Не е трудно да станеш фен на 308. Достатъчно е да покарате возилото по път с малко повечко завои.
Автомобилът е потресаващо стабилен и спазва всички команди на шофьора, без дори да “потрепери”. Ходовата част на хечбека, а и на комбито е същата, но
настройките
на амортисьорите
са различни
заради новите силови агрегати. Сред тях е 1,2-литровият бензинов мотор PureTech с два варианта на мощността - 110 и 130 коня.
Двигателите работят във впечатляващ синхрон, както и с познатата 6-степенна автоматична скоростна кутия от Aisin, така и с новата механична, която е по-компактна и по-лека от предишната с пет предавки.
Най-интересен е двулитровият дизел с мощност 180 конски сили. За него е “запазен” и 8-степенен автомат също Aisin, и има режими Sport и Eco. При превключване на “спорт” приборите се оцветяват в червено, а при натискане на педала на газта в салона се понася рев като от рали кола (той се чува само вътре в автомобила и идва от колоните, а не от ауспуха).
Мъничкото кормило се върти повече от директно, а френската кола се превръща в почти спортен картинг, нещо, което любителите на бързото каране обожават. За спокойно движение и икономия на гориво пък е режимът Eco.
Гарантирано е забавлението и с 205-те конски сили, идващи от 1,6-литровия бензинов мотор, който при спортен режим
също има изкуствен
гърлен звук
За да усетите предимствата на това пежо, трябва да свикнете с уникалния интериор, изпълнен във вече известния стилен i-Cockpit.
При него различното е, че скоростомерът и оборотомерът са разположени над волана, а не под горния овал и “средната част”. По този начин трябва да заемете “правилната” изправена стойка на сядане (а не да “полягвате”), за да може да виждате показателите на дисплея. Много различен е воланът - мъничък, вече и отопляем, сплескан отдолу и приличащ като на игрална конзола.
В модернизирания вариант имаме и нов капацитивен сензорен екран за управление на климатроника и свързана 3D навигация с услугата за следене на трафика в реално време TomTom Traffic. Сензорният екран влиза от ниво на оборудване Active и е лесен за употреба като смартфон. Той е идеално разположен на нивото на централните въздушни отвори и е обърнат към водача.
308-ицата разполага с функцията Mirror Screen. Тя позволява дублиране на екрана на смартфона на сензорния екран. Мобилният телефон може да бъде поставен в централния подлакътник, като по този начин достъпът до него се осъществява чрез натискане на бутон, разположен до този на мигачите.
Гласовото разпознаване чрез смартфона (S-Voice Android и Siri на Apple) позволява да се провеждат разговори, да пишете текстови съобщения или да диктувате адрес за навигация.
308-ицата
е натъпкана
с повечето
съвременни
помощници
Функцията Distance Alert предупреждава водача за непосредствен риск от сблъсък с автомобила отпред или с пешеходец.
Много е готина и 180-градусовата камера на Visiopark 1, която дава 360-градусов обзор около автомобила по време на маневриране.
Има и активна спирачка за безопасност Аctive Safety Brake. Тя действа, ако засече друг движещ се автомобил при скорост от 5 км/ч до 140 км/ч или спряла кола при скорост под 80 км/ч или пешеходец при скорост до 60 км/ч.
Камера в горната част на предното стъкло пък анализира източниците на светлина и автоматично превключва между къси и дълги светлини. Камерата засича и разчита знаците за ограничение на скоростта и ги извежда на инструменталния панел.
Колата може да разполага и с адаптивен автопилот със стоп функция (с автомат) или до 30 км/ч (с механична скоростна кутия).