Gоogle обяви, че работата върху автономния автомобил на компанията е напреднала доста и още през лятото първите прототипи ще излязат на тестове в близост до централата на фирмата в Калифорния.
Всички коли ще разполагат с ограничител на скоростта до 40 км/ч, както и с премахващи се волан и педали. Те ще могат да бъдат поставяни от шофьорите в случай на аварийна ситуация. Все пак от Google са силно убедени, че до такава няма да се стигне, тъй като прототипите ще са оборудвани с точно същата система, с която са екипирани няколко автомобила Lexus RX450h, които вече въртят километри из трафика.
“Подобрявахме спирачките, управлението, дизайна и системите за автономно придвижване. Сега всички тези компоненти са събрани накуп в напълно функционален и работещ автомобил”, казват от Google.
Google планира да произведе и тества до 100 автомобила, за да събере данни и да помогне на хората да свикнат с идеята за самоуправляващи се автомобили. Google иска технологията за самоуправляващите се коли да се използва от потребителите масово след пет години.
Единственият уред за управление в колата на Google е бутон за стартиране и спиране на двигателя - педали и волан няма. Задвижването е електрическо, а за ориентирането си в пространството машината разчита на комбинация от лазерни и радарни сензори, както и на камери и данни от картите на Google.
Интересен елемент в колата е предната част, която е изградена от мека пяна, за да предпазва пешеходците при евентуален удар. Със същата цел челното стъкло е направено от гъвкав материал. Машината е компактна и има две места.
“Шушулката” на технологичния гигант засега не е предназначена за дълго пътуване. Няма въздушни възглавници и затова скоростта е ограничена на 40 км/ч. Електрическата автономна количка трябва да се презарежда на всеки 110-120 км пробег. Освен това возилото може да се кара в райони, които са били напълно картографирани от Google.
Google първоначално ще пусне 25 тестови коли край централата в Маунтайн Вю. След това ще ги разшири до 100.
Крайната цел, казва съоснователят на Google Car Сергей Брин, е автомобилът да се контролира само от компютър, като по този начин се намали до минимум човешката грешка зад волана, която е главен виновник на 90 процента от катастрофите, които довеждат до 1,2 милиона жертви по света всяка година. Автономните коли също биха могли да подобрят задръстванията и ще помагат като никога за придвижването възрастните хора и тези с увреждания.
Google шокира автомобилната индустрия през 2010 г. с разкритието си, че работи по проекта за безпилотна кола. Брин продължава да твърди, че не се стреми Google да бъде и автомобилна компания.
“Ние искаме да си сътрудничим с други фирми, за да има самостоятелно шофиране на всички превозни средства в света”, казва Брин.
От Google признаха, че за 6-те години тестове има само 11 леки произшествия с тяхната кола. Те са горди с това, защото автономните коли с корпуса на джиповете на Lexus са изминали над 2 млн. километра. Десет от катастрофите са предизвикани от водачите на другите автомобили, а само един от кола на Google, и то когато служителят е карал в ръчен режим.
Проучване на водачите в САЩ от 2013 г. на консултантската компания JD Power обаче показва, че само един на всеки пет е готов да се качи на напълно автономен автомобил. Затова от Google правят специален сайт, в който освен информации за автономната кола ще има и месечен отчет с подробности за всички инциденти, свързани с Google автомобилите.
Прототипите, които са сглобени в предградията на Детройт от компанията Roush Industries, имат едни и същи набор от радари, лазери и фотоклетки като досегашните тестови хибриди Lexus, което ще им позволи да обменят данни помежду си.
Ако камерата от
едната кола засече
оранжеви конуси и строителни знаци например, тя ще предупреди всички останали да намалят скоростта в този участък на пътя, където има ремонт.
От Google се радват, че софтуерът на колите е вече почти съвършен. Автомобилът вече може да анализира поведението на пешеходците и другите коли. В едно тестово пътуване наскоро кола на Google е спряла, когато един колоездач минал на червен светофар.