Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите

https://www.24chasa.bg/Article/1636484 Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите www.24chasa.bg
Венцислав Чолаков изпълнителен директор на “Булгартабак” СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

С изпълнителния директор на Булгартабак Венцислав Чолаков разговаря Вяра Иванова

- Г-н Чолаков, в какво състояние бе "Булгартабак", когато го поехте след приватизацията?

- Компанията бе с доста стар модел на управление, липсващи основни структури, фокусът бе основно към производството, не толкова към маркетинг и реклама, имаше раздут щат, неефективни звена. Затова нашата първа стъпка бе свързана с реорганизиране. Променихме структурата, сега имаме три нови дирекции, които се занимават с маркетинг, реклама и продажби. Производството е важен момент, но принципът трябва да е: първо продай, след това произведи. Докато в предишната ситуация беше по-скоро обратното.

ВЯРА ИВАНОВА

- Какво предвижда рекламната ви стратегия?

- През последните 6-7 месеца работихме активно, включително с консултанти на световно ниво, защото вярваме, че позицията на "Булгартабак" на световните пазари трябва да бъде възстановена.

Искаме нашите брандове да станат глобални.

Затова наехме екип швейцарски консултанти и една от най-добрите италиански агенции в областта на бранд стратегиите. Следващата година ще представим нашите обновени продукти.

- Ще са с нови опаковки или ще промените и вкусовите характеристики?

- Първо ще се опитаме да направим по-атрактивни самите опаковки, да са по-близки до съвременните предпочитания на клиентите. На този етап ще се въздържим от промяна на вкусовите характеристики. Фокусът е върху използване на по-висококачествени суровини и материали.

- Разработвате ли нови марки?

- Работим и в тази посока. Нашата основна насока е превръщане на "Булгартабак" в международна, глобална компания. В момента близо 80% от продажбите ни се реализират на световните пазари, около 20 на сто продаваме в България и с тях сме лидер с около 35% пазарен дял.

- Кои външни пазари са стратегически за вас?

- Работим активно в посока Близкия изток, Североизточна Азия, Хонконг, Тайланд, Макао, Филипините. Стартирахме проект в Босна и Херцеговина, както и за съвместно предприятие с виетнамската корпорация "Винатаба", с който таргетираме пазарите в Североизточна Азия, които са с близо 610 млн. население. Влизаме активно и в Северна Африка. Близкия изток също е потенциален пазар. Ако включим и Индия, говорим за население от 1,2 млрд. Европа също е наш фокус. Голяма амбиция ни е руският пазар, който в момента е номер 2 в света.

- Направихте постъпления там за регистриране на марките.

- В момента работим за възстановяване в Русия на правата на "Булгартабак" върху марките, които са били много популярни. Хората там помнят БТ, "Родопи" и ги свързват с висококачествен продукт. Познаваемостта е потенциал, върху който искаме да стъпим. Но оценяваме и ситуацията, защото пазарът е динамичен и развит. Бюджетите, които глобалните компании в индустрията реализират, са многомилионни. За да стартира нов бранд, са необходими около 100 млн. долара.

- Каква е ситуацията на нашия пазар? Заедно с други производители наскоро представихте проучване, според което контрабандата намалява.

- Правим периодични съвместни проучвания. "Булгартабак" е една от компаниите, която участва в инициативата за борба срещу незаконната търговия с тютюневи изделия. За наше удовлетворение наистина има намаление на дела й. С проучването установяваме и драстичен спад на продуктите на "Булгартабак", които могат да бъдат намерени на нелегалния пазар. Водим активна политика, но продаваме и на пазарите на Западните Балкани и понякога е възможно чрез т. нар. куфарна търговия част от цигарите да се върнат поради голямата разлика в акцизните ставки.

- Един от най-чувствителните моменти за клиентите е цената. Предвиждате ли промени?

- Съгласен съм, че цената е важен елемент и не е лесно да се прави корекция. Погрешно е схващането, че подобряването на рентабилността и ефективността става лесно чрез увеличение на цените. На този етап се опитваме да ги задържаме. Ще се опитаме повишението на разходите да го компенсираме с увеличаване на ефективността на производството, на продажбите.

- Как върви изкупната кампания на тютюна?

- Протича нормално. Цените, на които купуваме, са малко над миналогодишните. Имаме достатъчно време и ресурс. Ще изпълним 100% поетия с приватизационния договор ангажимент. Тютюнът, който сме изкупили през 2011 г., е с 2200 т над ангажимента.

Искаме още от тази година да подадем ръка на българските тютюнопроизводители, за да стартираме по-модерни програми за отглеждане на тютюни. Има такива по света - те подпомагат тютюнопроизводството с въвеждане на модерни технологии.

Нашите наблюдения показват, че трябва да се модернизира производството на тютюн, за да се вдигнат добивите. По този начин могат да се увеличат доходите на тютюнопроизводителите, а не чрез механично вдигане на цени. Това е по-дългият, по-трудният път, но е по-качествен, защото резултатите са много по-добри. Това е подходът, който "Булгартабак" ще следва - въвеждане на най-добри корпоративни практики.

Демонстрираме го и с нашето ново лого. То показва динамика - искаме да бъдем глобален играч. Единственото, което не приехме като предложение на нашите консултанти, е да променим името на компанията. Тъй като според тях в чужбина се изрича малко трудно. Но ние искаме да стъпим солидно на нашите 65-годишни основи. В същото време е важно и за нашите служители да бъдат горди, че работят в българска компания, която иска да застане сред световните лидери на пазара на тютюневи изделия.

- Променят ли се вкусовите предпочитания на пушачите?

- Като глобална тенденция има ориентация към продукти, които са "слим", "суперслим", и към цигари - "лайт", "екстра лайт".

- Определенията като "лайт" ще отпаднат с новата директива за тютюна, която ЕК подготвя. Очаквате ли тя да доведе до сътресения на пазара?

- Проектът, който бе обявен, е стряскащ за нашата индустрия. За мен всяка регулация, която е прекалена, води до изкривяване и не се получават очакваните резултати. Например идеята за т.нар. бели опаковки противоречи изцяло с интелектуалната собственост на марки. Както всяка една индустрия ние инвестираме в определени брандове - те се асоциират и със съответното качество на продукта. При изцяло бяла опаковка има риск да навлязат много продукти, които са с ниско качество. Ние правим ежечасови тестове на съдържанията на никотин, катрани, спазваме до най-малкия процент, няма отклонения.

- Как се отрази на сектора пълната забрана за пушене на обществени места?

- Имаме определен спад в продажбите. Той все още не е сериозен, тъй като не е настъпил зимният сезон. Така че реално през пролетта ще има по-ясна картина.

Не мисля, че ще има сериозен спад в тютюнопушенето. По-голям ефект ще има не върху процента на пушачите, а за хотелиерския и ресторантьорския бизнес.

- Отчитате добри финансови резултати през тази година. На какво се дължат?

- Те отразяват незабавната ни реакция за въвеждане на нова структура и организация с фокус маркетинг и продажби. Тръгнахме с агресивно посещение на пазари и на наши клиенти в цял свят. Това дава ефект. Паралелно направихме производствени оптимизации.

Основната причина е повишението на продажбите на външни пазари, което е над 28% спрямо м. г., а като стойност е с близо 40%. Смятаме, че потенциалът е голям, и сме готови да работим като нова компания, с нова корпоративна идентичност. Искаме да бъдем проактивни, по-агресивни в продажбите, да създаваме нови продукти, да бъдем отворени, модерно мислещи, инициативни, много по-прагматични, да търсим ефективни решения. Смятаме да бъдем европейска компания, която въвежда добрите корпоративни практики както по отношение на нашите служители, така и за средата, в която оперираме. Имаме сериозни проекти в сферата на социалната отговорност. Ние сме един от основните партньори на общините, в които произвеждаме. Така че "Булгартабак" е "с поглед в бъдещето" - това е нашата визия и посока.

ВИЗИТКА:

Роден на 27 ноември 1971 г. Завършил е финанси и банково дело в Стопанската академия в Свищов; университет "Лутън", Великобритания; училище за мениджмънт "Ото Бисхайм", Германия, и програмата за обучение на висш мениджмънт Campus

От декември 1998 г. до 2006 г. работи в "Метро Кеш енд Кери България". Започва като данъчен и финансов специалист, след това е финансов мениджър и проект мениджър. Работил е и в централата на компанията в Германия.

От април 2006 г. е финансов директор и управител на "Билла България"

От ноември 2011 г. е изпълнителен директор на "Булгартабак"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Лъчезар Богданов: Ако махнат плоския данък, да не се окаже, че ще накажат хората с 1800 лв. заплата

Нова криза? Има прилики с 2008 г., но сега растежът на икономиката е доста по-стабилен, казва икономистът - Десет години след въвеждането на плоския данък отново се чуват призиви той да бъде сменен с прогресивно облагане. Г-н Богданов, трябва ли плоският данък да бъде махнат? - Някои от критиките срещу този данък са доста идеологизирани.

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Писателят Александър Секулов: Сигурен съм, че Одисей ще обходи Европа

Пиесата му “Няма ток за електрическия стол” се репетира  в Чикаго Кой е Александър Секулов? В спокойното откъм изненади пространство на БГ драматургията настъпи оживление. Трупата на “Трап доoр тиътър” от Чикаго ще постави на тяхна сцена пиесата “Няма ток за електрическия стол” от Александър Секулов.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber