Новините такива, каквито са | m.24chasa.bg
» Виж как
Абра кадабра и самолетът прави салто
София Терзийска
10.07.2011 15:43

Можете ли да се превъртите със салто? А да го направите със самолет? Малцина са тези, които владеят фигури от висшия пилотаж. И го показаха в петък вечерта на летище "Лесново" край София. Авиошоуто бе част от Балканския авиационен събор, който се провежда за първи път в България. През уикенда той ще продължи на летището в Приморско.

В Лесново се събраха собственици, пилоти и инструктури на малки самолети от целия югоизток на Европа. Най-много бяха гостите от Гърция и Израел. Силна бе и българската група с представители от Долна баня, Ихтиман, Лозен и др. Освен тях самолетите си в Лесново "паркираха" австрийци от Грац и моравци от Бърно. Целта на такова събиране е да се обменят опит и идеи, да се споделят постиженията в гражданската авиация, но и проблемите, обясниха организаторите от "Интерскай", дъщерно дружество на "Албена" АД. Те използваха случая да направят освещаване на терминала в Лесново.

Съорганизатор на авиосъбора бе Асоциацията на собствениците на въздухоплавателни средства и пилотите в България. Номерът на председателя й - Свилен Иванов, бе гвоздеят в програмата на авиошоуто. Той е майстор на спорта по висш пилотаж и успя да направи едни от най-сложите фигури във въздуха.

Самолетът му ту се издигаше рязко нагоре, ту бързо се преобръщаше и се устремяваше вертикално надолу. Направи дори салта напред. В средите на акробатите тази фигура се наричала "Абра кадабра".

Иванов не се притесняваше да лети ниско, само на метри от огради, ниви и стада. Дори водещите на шоуто се пошегуваха, че може да останат без звук, ако самолетът закачи кабела за уредбата за микрофоните им.

Опитният пилот бързо сменяше посоката на движение, а крилете на машината често се клатушкатаха наляво-надясно, сякаш трябва да избегнат препятствия.

Лупинги, пикиране, бойни завои и кубинска осморка показа Цветан Доганов, началник-обучение в летателното училище в Долна баня. Ако газът, който отделяше самолетът, бе оцветен, щеше да остави красиви следи по синьото небе.

Уменията си във въздуха показаха и пилотът на "Робинзон 44" - хеликоптера на "Дарик скай" - Александър Павлов, представителят на "Интерскай" Емил Златев и други български и чужди пилоти. Въпреки жаркото слънце те успяха да задържат за повече от час стотиците гости на шоуто с изпънати нагоре шии, за да следят изпълненията им. През останалото време ги развличаха духов оркестър, мажоретки и ансамбъл за народни танци.

Някои посетители обаче бяха дошли, освен да се забавляват, и по бизнес дела. Около най-новите модели самолети на известна американска фирма се навъртаха кандидат-купувачи. Един руснак, на вид невзрачен, но явно с големи възможности, придружаван от българка, прояви интерес към 6-местната луксозна машина.

Дори цената от около 750 000 долара му се стори ниска за предлаганото качество. Въпреки това разпита за възможностите за кредит или лизинг. "Това е разпространеният начин мъжете да се сдобият със скъпи играчки", коментира представител на компанията производител на самолета. Той сподели, че българи също проявявали сериозен интерес да купуват.

Проблемът е, че сега българите, които искат да ползват частните си самолети за пътуване в чужбина, трябва задължително да минават през паспортен контрол на големите летища в страната и да кацат на аналогични в чужбина, разказа пилотът Кръстьо Нешев, който е и управител на летателната площадка на летище "Лесново". Ето защо се наложило заради събора и улеснението на участниците Гранична полиция да отвори временен контролно-пропускателен пункт на летището. Там се проверявали пристигащите пилоти и собственици на самолети от страни от ЕС.

Това изискване ще отпадне след присъединяването на България към Шенген, обясни Нешев. Така щяло да стане възможно български бизнесмен да излети от Лесново например и след половин час да пие кафе в гръцкия град Кавала. В чужбина регулациите за частните самолети били много опростени. Там те лесно замествали колите.

СОФИЯ ТЕРЗИЙСКА

Цените паднали двойно, има и за 70 000 долара

Двойно са се понижили цените на самолетите заради кризата, показват наблюденията на специалистите в бранша през последните 2-3 г. На старо може да се намерят много изгодни предложения. Офертите тръгват от 70 000 долара и за толкова може да се купи например 4-местна чесна. Горна граница за цените няма.

Много по-скъпи са новите машини. Най-евтините тръгват от около 500 000 долара и могат да стигнат няколко милиона.

В последните години се проявили две тенденции - от една страна, броят на самолетите намалява заради финансови затруднения на някои собственици и по-малкото нови продажби. Интересът към покупка обаче се увеличава и скоро може да се отрази на реалните продажби.

Обикновено в чужбина двама-трима бизнесмени си купуват 1 самолет, който ползват съвместно, докато българите предпочитат да си имат собствен, разказа Кръстьо Нешев. Той очаква все повече по-заможни българи да оценяват предимството на личния самолет и да се сдобиват с него. "Пестят се време и нерви, а и е по-безопасно от колата", казва Нешев. Той обяснява, че самолетите са оборудвани с много прецизна техника, минават редовно на строги прегледи, а пилотите се обучават 1,5 г.

"Очаквам по-голям интерес от българите, защото съм чувал, че инфраструктурата в страната ви не е добра. От София до морето се стига за 6-7 часа, а със самолет ще бъде 1 час", каза Дийн Стейсън, демонстрационен пилот на "Хоукър Бийчкрафт". Според него за бизнесмените времето е пари и е много ценно, а единствено със самолет може да се печели от него. (24часа)

Нагоре